Cake14th

Mums ja, tårtan jag gjorde till överraskningsfesten igår var ett helt "egenkomponerat" ihopkok så jag tog mig rätten att döpa tårtan till vad jag ville och då fick det bli ett så coolt namn som "cake14th" eftersom mina två vänner som tårtan var till fyllde ju 14 år ;D jag vet inte vad ni andra tyckte, men jag tyckte den var jättegod :P Så ja, jag delar med mig av receptet :)

Cake14th är en tårta med krämiga chokladbottnar, ett cheese cake lager och hallongrädde.

Innan ni börjar baka så tänkte jag bara förvarna om att tårtan tar några timmar att göra och cheese cake lagret i mitten ska stå i kylen i ett dygn.

Cake14th

Ingredieser:

Cheese cake lagret:
450 g naturell färskost
1 dl strösocker
0,5 tsk vaniljessens eller flytande vaniljarom
2 ägg

Bottnarna:
150 g smält smör (50 g per botten)
3 ägg (1 ägg per botten)
4,5 dl socker (1,5 dl per botten)
7,5 dl vetemjöl (1,25 dl per botten)
6 msk kakao (2 msk per botten)
4,5 tsk vaniljsocker (0,75 tsk per botten)
en nypa salt per botten

Hallongrädden:
3 dl vispgrädde
1,25 dl florsocker
150 g hallon

Extra:
Hallon

Dekoration:
100 g choklad
ev. marsipanfigurer och ljus

1. sätt ugnen på 200 grader. Ta en form men löstagbar kant, ungefär 21 cm i diameter. Smörj den med smör eller margarin och skaka lite ströbröd i den. vispa upp 1 ägg och 1,5 dl socker lätt och rör ner 50 g av smöret. Blanda sedan ner 2 msk kakao, 0,75 tsk vaniljsocker, salt och 1,25 dl vetemjöl. Häll smeten i formen och grädda i ugnen i ca 10 minuter. Låt svalna lite och ta sedan ur kakan ur formen. Gör sedan likadant två gånger till (de andra bottnarna).

2. Sätt ugnen på 150 grader. Lägg färskost, socker och vaniljessens i en bunke och vispa samman ingredienserna med elvisp på lägsta hastighet tills du får en slät och tjock smet. Tillsätt ett ägg i taget och vispa tills de blandats ner. Klä en form med löstagbar kant (samma föorm ska du andvända till bottnarna sen) med bakplåtspapper och häll ner smeten. Grädda i ugnen i ca 35 minuter. (Var inte orolig över att smeten fortfarande är lös när du tagit ut den ur ugnen för själva kakan stelnar efter ett tag.) Låt kakan stelna till sig i formen i ca 20 minuter sedan lyfter du ur kakan på bakplåtspappret och låter den ligga på en talrik eller liknande. (Det är viktigt att bakplåtspappret fortfarande ligger under kakan och att det liksom sticker ut en bit så man kan lyfta kakan från talriken osv sen.) Låt kakan stå kallt i ungefär ett dygn.

3. Lägg en av chokladbottnarna på cheese caken och vänd om med hjälp av bakplåtspappret så att cheesecaker ligger på chokladbottnen. Lägg sedan en till botten ovanpå cheese caken.

Vispa samman ingredienserna till hallongrädden tills grädden blir hyfsat fast.

Bred på ett lager grädde på tårtan och lägg några hallon på gräddlagret innan du lägger på den sista bottnen.

Smält chokladen och bred på i ett slätt lager ovanpå tårtan.

Spritsa grädde på sidorna av tårtan och dekorera ev med marsipan figurer och ljus eller något annat kul.







//Tove :P


Kommentarer
Postat av: Emma.

Tårtan var jättegod! :)

2012-04-04 @ 21:25:28
URL: http://theesimsblogg.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0