Chokladmuffins med äkta choklad

Muffinsbaket färdigt, de var hyfsat enkla att göra bara att jag fick sätta mig och räkna om måtten innan jag började eftersom det visade sig att mängden av ingredienserna inte var skrivna i dl/msk/tsk utan i gram, men ja, det var bara att ta fram tjocka kokboken och sitta och glo på ett protokoll en stund xD Receptet är från en kokbok som heter "lyxiga cupcakes och andra läckra kakor" men jag gjorde om det lite så det är inte exakt samma som i boken. Det stog t.ex att det skulle vara 0,25 tsk "vaniljessens" och det har jag inte en blekaste aning om vad det är för något ens, så jag tog 2 tsk vaniljsocker istället :) jag sitter faktiskt och mumsar på ett litet provsmak nu och de är jättegoda! den mörka chokladen gömmer sig som en varm smält sås innuti muffinsen och de är bara så läckra...
Så här kommer receptet (inte samma som i boken för jag ändrade ju lite)

Chokladmuffins

12 stycken

 2 ägg
 2 dl strösocker
 2 dl mjöl
 2 msk kakao
 2 tsk bakpulver
 en liten nypa salt
 1 dl mjölk
 2 tsk vaniljsocker
 1,5 dl smält margarin eller 150 g smör (om du smälter själv)
 100 g mörk choklad, grovt hackad


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa socker och ägg.

3. Blanda ned resten av ingredienserna. De torra först, sedan smöret och mjölken och sist chokladen.

4. Skeda upp smeten i formarna till två tredjedelar och grädda i ugnen i 25-30 minuter.


Mums! (jag vet att bilden är felvänd, den vill inte vända sig vad jag än försöker med!)


Det stod i receptet att man skulle ha en "muffinsform" att ställa formarna i, självklart tror jag att det funkar utan också men jag passade på att inviga min muffinsform som var en av födelsedagspressenterna jag fick av mina söta kompisar ;)



Det här väntar mamma när hon kommer hem :)

Lycka till med baket om ni försöker! ;D

//Tove


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0