Beautiful Dead, Jonas bok- recension

Efter att jag tråkat igenom två och en halv Harry Potter bok och första Twilight boken så tänkte jag "nä, fantasy är nog inte min bok genre" men så fick jag de två första beautiful dead böckerna i födelsedagspressent och så tänkte jag "jag måste ju ge dem en chans" och nu har jag läst ut den första (Jonas bok) och det var den absolut bästa boken jag läst på länge nu!!! :D Så nu är jag skyldig er en recension :)

Jag har läst Jonas bok (första delen i Beautiful Dead serien) skriven av Eden Maguire!

Min recension:
Fyra dödsfall på ett år. Jonas, Arizona, Summer och Phoenix. Darina är plågad av den stora saknaden efter sin pojkvän Phoenix. Darina är ute i skogen, hon hör plötsligt en dörr som slår och slår och hon är helt säker på att det aldrig legat ett hus här i närheten förut så hon går närmare och närmade ljudet. Ju närmare hon kommer möts hon av starka vindar, så som vingslag. Då hittar hon det, torpet uppe i Foxton där Beautiful Dead håller till. De levande döda. Hon ser Phoenix och sina andra kompisar som dött det senaste året. De leds av en överherre, Hunter. Hunter blev skjuten i torpet för jättemånga år sedan och nu befinner han sig här som överherre för Beautiful Dead. Till Beautiful Dead kommer bara vissa. De som dör för tidigt, de som har någonting att fixa till eller ta reda på innan de lägger sig i graven, får ett år som levande död, ett år har de på sig att fixa rättvisa. I vanliga fall skulle Hunter raderat Darinas minne när hon sett dem, men det gör han inte. Jonas år har snart gått och han har inte hunnit fixa sin rättvisa ännu, han har inte hunnit ta reda på anledningen till varför hans motorcykel slirat av vägen och tagit död på honom och skadat sin flickvän Zoey allvarligt. Så istället för att radera Darinas minne så ber Hunter henne att hjälpa dem. Så Darina försöker få Zoey att minnas vad som hände före krachen, men det är inte så lätt... Darina kämpar och kämpar för att Jonas ska få rättvisa innan han kommer till graven, men kommer hon klara att lösa mysteriet och problemen innan Jonas tid går ut?

Mina tankar:
Boken var så sjukt bra och fick mig att vilja läsa dygnet runt! Man kom in i handlingen direct och det var inget som dröjde utan boken och handlingen började i första kapitlet och sedan fortsatte den och spänningen låg på hela tiden. Det var inga kala bitar i boken då det inte hände någonting utan det hände saker hela tiden. Det var också lätt att hänga med i boken även om det var lite hopp mellan platserna de befann sig på så hade författaren löst det bra med hjälp av styckesindelning.

Betyg:
Får jag lov att ge boken 5 av 5 stjärnor?

Andra böcker av Eden Maguire + Betyg på de jag läst:

Beutiful Dead, Arizonas bok (inte läst)

Beutiful Dead, Summers bok (inte läst)

Beutiful Dead, Phoenix bok (inte läst)

Eden Maguires hemsida:

Nu är jag bara så sugen på att fortsätta med Arizonas bok! Men jag tror jag har en ganska smart teori när det gäller böcker i serier. Man kanske inte ska läsa alla i sträck eftersom då tror jag man tröttnar fortare. Så jag ska nog ta och läsa något annat nu först innan jag biter i Arizonas bok ;P

//Tove :P